

Ontwikkelkunst
is relatiekwaliteit

Verder als begeleider
‘Ontwikkelkunst’
leerweg systemisch begeleiderschap
Een- of meerjarige systemische vormingsweg voor procesbegeleiders
De natuur verschaft aan alles wat leeft een authentiek ‘zelf’.
De ontwikkelkunstenaar heeft een helende werking in al zijn of haar relaties. Die werking is eco-systemisch en trauma-geïnformeerd. Dat nodigt het authentieke ‘zelf’ uit tot wezenlijk contact en daarmee tot levendigheid in samenspel, creativiteit en liefde.
Ontwikkelkunst is relatiekwaliteit. Wie een kunst wil maken van wezenlijk contact, daagt zichzelf uit om op een kristalheldere manier in relatie te staan. Dat leidt tot een heilzame ontwikkeling van mens en gemeenschap,
Dit te leren, vraagt om een persoonlijke vormingsweg. Om je veilig te gaan voelen in waarheid en om anderen daar ook toe te kunnen uitnodigen. Die vormingsweg gaat uit van universele biologische en systemische principes, en biedt zicht op maatschappelijke dynamieken. Het doel is een regeneratieve impact.
Op dit pad verbind je persoonlijke groei op een logische manier aan de maatschappelijke verbeeldingskracht die de wereld nu nodig heeft. Je blijft zelf dus niet buiten schot maar leert jezelf in te zetten als instrument voor transformatie en transitie.
Opbrengst
- Deelname aan de leerweg levert op, dat je toe groeit naar een zeer hoge kwaliteit van begeleiderschap. In een individuele setting, in groepsverband of in complexere vormen van samenwerking.
- Het persoonlijk groeitraject brengt je op een plek waar je deelname aan de samenleving steeds meer natuurlijk gegrond, gezaghebbend en gebalanceerd raakt.
- Je leert te werken met moderne vormen van samenwerking doordat je diepgaand kennis maakt met de tijdgeest van:
– communicatieve zelfsturing;
– individueel gekozen samenhorigheid;
– groeizaam partnerschap.
Wie ben jij?
Jij hebt een drijfveer om te groeien als begeleider. Je hebt in het dagelijks leven te maken met mensen die zich in ingewikkelde relaties bevinden en je wilt daar iets in kunnen betekenen. Je ziet bijvoorbeeld spanningen tussen mensen die een liefdesrelatie hebben of die zouden moeten samenwerken. Je ziet mensen om je heen die naar jouw beeld blijven steken in te veel onbewustheid, weerstand en onwetendheid. Je neemt de wrijving waar tussen vernieuwende en conservatieve krachtenvelden.
Jij wilt daarom oefenen om systemisch te kunnen werken met vraagstukken die mensen je aanbieden. Je wilt oefenen en snel leren doorzien wat er speelt om dan met precisie te kunnen begeleiden of bijsturen. Je wilt oefenen om mensen te spiegelen, met geduld, en in alle vriendelijkheid, maar toch ook met onontkoombare scherpte, of – als het nodig is – om orde op zaken te kunnen stellen. Je verlangt ernaar om een natuurlijke vorm van persoonlijk gezag te ontwikkelen waardoor mensen rekening met je houden.
Jij bent op zoek naar scholing vanuit systemisch perspectief, zonder een complete opleiding familieopstellingen te hoeven volgen. Of je bent na een opleiding familieopstellingen op zoek naar een goede leerschool ten behoeve van de kwaliteit en de maatschappelijke reikwijdte van je begeleiding. Je bent er zelf ook aan toe om een leerweg aan te gaan waarin persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke ontwikkeling hand in hand gaan. Je bent iemand die weet hoe het is om zichzelf te ontwikkelen en die bereid is om je krachten verdergaand beschikbaar te maken.
Jij ziet dat je uiteindelijk uit kunt groeien tot spel-veranderend deelnemer aan, of procesbegeleider van persoonlijke transformatie en maatschappelijke transitie. Of je nu individuele begeleiding biedt of in een organisatie werkt. Jij ziet jezelf in ieder geval een ondersteunende en verhelderende rol spelen ten behoeve van vernieuwing, op het door jouw zelfgekozen vlak in de maatschappij.
De opbouw van de leerweg
Jouw leerweg kan één, twee of meer jaren beslaan. Dat hangt af van jouw persoonlijke behoeften en je tempo.
Tijdens het eerste jaar van de leergang maak je kennis met de wetmatigheden van het systemisch werk en krijg je inzicht in de manier waarop deze wetmatigheden een logische onderlegger vormen voor een gezonde economie en cultuur. Je verbindt denken, voelen en doen door het begeleiderschap te oefenen. Je doorgrondt de logica van de systemische filosofie en leert haar kennen als een visie op het integrale paradigma waar de samenleving langzaam maar zeker naartoe beweegt.
In het tweede jaar is het raadzaam om in de praktijk werkzaam zie zijn. Je bouwt bijvoorbeeld aan een sociale onderneming of werkt aan een samenwerkingsverband, en je neemt je supervisie-vragen mee naar de groep. Daar werken we in afstemming op wat jij nodig hebt bij wat je in de wereld aan het creëren bent.
Mocht je meer behoefte hebben aan een rustiger traject, of meer ondersteuning willen, dan is de leerweg prima te combineren met de doorgaande procesgroep ‘Verder met Jezelf’. Deze procesgroep kan je eventueel ook dienen als aanloop naar de leerweg.
Eerst kennismaken?
We leren elkaar sowieso kennen voordat we van start gaan.
Kom daarvoor bijvoorbeeld een keer naar een van de oplaadstations.
Of maak een afspraak voor een intakegesprek.
Praktisch
Data 1e jaar: 2 sept (of 9 sept), 7 okt, 11 nov, 9 dec, 20 jan, 10 feb, 2 mrt, 23 mrt, 20 apr, 11 mei, 1 juni, 29 juni
Dat zijn acht lesdagen en vier oefendagen.
Data 2e jaar: 8 bijeenkomsten, nog te plannen
Kosten 1e jaar: Privé €2880,- en zakelijk €3600,- exclusief BTW
Kosten 2e jaar: Privé €1920,- en zakelijk €2400,- exclusief BTW
Locatie: Landgoed de Horst in Driebergen
Tijden: 10.00 – 17.00 uur
Deelnemers: 6 tot 10
*Er is een budget beschikbaar voor mensen met een kleine beurs.
Aanmelden of informatie vragen
"*" geeft vereiste velden aan
Heb je niet gevonden wat je zocht? Kijk dan eens naar…
systeemopstellingen
Vind de weg naar binnen
Workshops met open inschrijving

VERDER MET JEZELF
Zelfontwikkeling voor roergangers
Doorgaande procesgroep voor persoonlijke ontwikkeling
VERDER MET ELKAAR
Oplaadstation voor mensen met leerhonger
Eendaagse leerwerkgroep voor procesbegeleiders en coaches

VERDER MET DE WERELD
Onderzoeksgroep voor wegbereiders
Maandelijkse reflectie op dagelijks werk

